Pääsiäisen seksisymboli ja Taivaan laulu

Ajatuksia Christopher Westin kirjasta Heaven’s Song – Sexual Love as it was Meant to Be

Emil Anton

Pääsiäisenä kirkko juhlii kuoleman voittoa elämästä: Kristus nousi kuolleista! Ortodoksit veisaavat: kuolemalla kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi.

Vähemmälle huomiolle jäänee pääsiäisen aviollinen ja ruumiinteologinen merkitys: Kristus antoi elämänsä morsiamensa puolesta, pääsiäiskaritsamme Kristus uhrattiin, se sama Karitsa, jonka hääjuhlista Raamattu puhuu lopullisena päämääränämme…

Sain juuri luettua loppuun Christopher Westin kirjan Heaven’s Song – Sexual Love as it was Meant to Be (Ascension Press 2008). Siinä(kin) West viittaa melko järisyttävään seikkaan pääsiäisvigilian liturgiassa. Tiesitkö, että pääsiäiskynttilä on oikeasti (muun muassa) seksisymboli?

Kyllä. Pääsiäisvigiliassa katolisessa kirkossa suuri pääsiäiskynttilä kastetaan kastemaljaan. Kastemalja symboloi kirkkoäidin kohtua, josta pitkin vuotta kirkolle syntyy kasteessa uusia lapsia. Pääsiäiskynttilä taas symboloi maskuliinista elintä, taivaallista ylkää, joka hedelmöittää kirkon niin, että se synnyttää lapsia Jumalalle.

Vähintään yhtä graafinen oli pyhä Augustinus, joka Paavalin (Ef. 5:25) innoittamana tulkitsi Golgatan ristin Kristuksen aviovuoteeksi niin, että hänen kyljestään vuotaneet veri ja vesi olivat hänen ”hengellinen siemennesteensä”.

Niin, kristinusko on aina ollut hulluutta niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, mutta meille se on Jumalan voima (vrt. 1. Kor. 1:18). Westin kirja Heaven’s Song on siitä erinomainen, että se osoittaa teorian lisäksi myös käytännön: joka luvussa on mukana tositarina siitä, kuinka ruumiin teologia on muuttanut niin avioparien kuin pappienkin elämiä. Teoria ei riitä.

Heaven’s Song pohjautuu Johannes Paavali II:n ruumiin teologian aluksi julkaisemattomaan materiaaliin. Paavi piti 129 ruumiinteologista keskiviikkoaudienssia vuosina 1979–1984, mutta vuonna 2005 West sai tietää Michael Waldsteinilta, että paavin valmistelemassa tekstiversiossa oli itse asiassa 135 esitelmää.

Kun miehet tapasivat Krakovassa vuonna 2008 paavin sihteerin kardinaali Dziwiszin, tämä tiesi kertoa, että Johannes Paavali II oli jättänyt kuusi esitelmää pitämättä niiden hienovaraisen luonteen vuoksi. Materiaali oli ehkä liian intiimiä nuorille korville. ”Salatuissa” puheissa paavi kommentoi Laulujen laulua sekä Tobitin kirjan Tobiaan ja Saaran avioliittoa.

Heaven’s Song käsitteleekin pääasiassa näitä raamatuntekstejä. Se kertoo Taivaan laulusta, joka on Laulujen laulu, paras ja kaunein laulu. Se kertoo Tobiaan ja Saaran esimerkin avulla liturgisesta ja sakramentaalisesta aviollisesta rakkaudesta. Se sisältää myös laajoja pohdintoja Neitsyt Mariasta ruumiin teologian näkökulmasta.

Mutta silti kenties parasta kirjassa ovat ne käytännön kertomukset. Tämä kirja oli kevyempi ja helppolukuisempi kuin The Love that Satisfies ja At the Heart of the Gospel. Westin tähän asti lukemistani kirjoista taitaa mennä kolmen parhaan joukkoon yhdessä Theology of the Body for Beginnersin ja Fill These Heartsin kanssa. Suosittelen.

Avainsanat:, ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: